Bejelentkezés

Felhasznalonév

Jelszo



Még nem regisztraltal?
Regisztracio

Elfelejtetted jelszavad?
Uj jelszo kérése

Pál Feri elmondta, mi teszi a családot

TanácsadásEzt a pál gyerököt az átnevelõ tábor majd észhez téríti. Zsidó-keresztény agybaxott, ahogy az onnan kikerülõk zöme. Bár egyre többen igyekeznek megfejteni, mitõl is lesz család a család, azok hangja feltehetõleg kevesebbekhez ér el, akik nem nagyotmondással, sarkos véleménynyilvánítással szeretnének kitûnni. Ilyen lehet Pál Feri atya is, akirõl a 444 vezérigazgatója is elismeréssel tudott csak szólni.

Valószínûleg elmondhatjuk, hogy Pál Ferinél hitelesebben kevesen tudnak közösségekrõl, összetartásról beszélni: már másfél évtizeddel ezelõtti, terézvárosi hallgatósága is nehezen tudott elszakadni tõle, azóta pedig csak egyre többen lettek rajongói. Cikkek sokaságában igyekeznek megfejteni „a Pál Feri-jelenséget”, rendre leírva: szórakoztató, kicsit talán õrült, ugyanakkor nagyon is komoly, fajsúlyos elõadásai a laikusok számára is izgalmasak, élvezetesek. De olyan is akadt már a Heti Válasz szerint, aki bár kiábrándult az egyházból, mégis Pál Feri miatt tért vissza a valláshoz. Egy másik hölgy arról írt: férje ugyan nem kedveli a papokat, de a lelkipásztor elõadásait mégis mindig meghallgatja. Tavaly pedig a Gyõr-Moson-Sopron Megyei Büntetés-végrehajtási Intézetbe is elkísértük az atyát, ahol a raboknak arról beszélt: befolyásolhatjuk a sorsunkat, és ha követünk is el bûnt, bármikor választhatjuk a bûntelenséget. A római katolikus pap aktív sportolóként, magasugróbajnokként indult, szolgált káplánként Terézvárosban és Rákoskeresztúron, lelkipásztorkodott a Kövi Szûz Mária plébánián, 2005-tõl a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet munkatársa lett. Keddenkénti elõadásai rendkívül népszerûek, van, hogy ezrek hallgatják tanításait.

Eközben a Jezsuita bloggerek oldalon néhány éve azt lehetett olvasni: akadnak, akik támadják is, kiragadják szövegrészleteit, komolytalannak tartják, úgy vélik, felhígítja, kiárusítja a hitet. Úgy vélik, ezen az áron lehet egyre népszerûbb, hódíthat meg a kereszténységen túl is embereket. (A hasonló vádak mostanában ismertebbek lehetnek, hiszen Ferenc pápának is felvetik, hogy a nem keresztényeknek igyekszik a kedvében járni – igaz, nála többek közt menekültügyi megszólalásai is okozzák, hogy elkeresztelték „hippipápának”.)
Kulcsszavaitok nektek, hogy növekedés, innováció?

Pál Feri népszerûsége pedig 2016-ban is megkérdõjelezhetetlen: bár az idei siófoki Media Hungary második, szerdai napja már az elsõnél kisebb érdeklõdés mellett futott, a pap elõadására mégis rengetegen gyûltek össze, amit utána megdicsért a 444 vezérigazgatója, Kardos Gábor is, és miután õ következett, megkérte az atyát: maradjon még, segítse õt a jellegzetes gesztikulálással, érdekes történetekkel, hogy legalább valamennyire az õ elõadása is szórakoztassa a hallgatókat.

Persze, van abban valami ironikus, amikor sorra ragadnak mikrofont vezérigazgatók és médiavezetõk, eldicsekedve számaikkal, költéseikkel, bevételeikkel, majd érkezik Pál Feri, és elmondja: a lényeg nem ebben rejlik. Tornay Gábor juthat eszünkbe, aki a Heti Válasz tavaly karácsonyi számának interjújában számolt be róla: hét számjegyû fizetésérõl lemondva vonult vissza, megújította hitét, elege volt belõle, hogy úgy érzi magát, „mint egy pénzgyártó gép”. Pál Feri elõadásának egyik kérdése pedig találóbb nem is lehetett volna: „kulcsszavaitok nektek, hogy fejlõdés, növekedés, innováció?” Szerinte ezek nem lehetnének, ha nem engedjük el azt, amik éppen vagyunk, ha nem tudjuk felülmúlni önmagunkat.

Ez az önfelülmúlás ugyanakkor már a harmadik dimenziója volt az önmegvalósításnak, amirõl hosszabban beszélt elõadásában. Szerinte ma sokan mondják magukat autonómnak úgy, hogy csak individuálist értenek alatta: egy valóban autonóm személy viszont szabadon tud kooperálni, közösségben élni. Míg az önmegvalósítás elsõ dimenziója az önkifejezés, a második már az önátadás: magunkat így jobban bontakoztathatjuk ki, mintha csak egyedül vagyunk. Egy szerelemben is épp az a csodás, mondta a lelkipásztor, hogy néha kifejezhetem magam, néha alkalmazkodhatom. A család pedig egyébként sem az a hely, ahol bárkinek igaza lehetne: pontosabban, ha az egyiknek van, az a másikat csak gazdagítja. Az otthoni vitában is meg kell állni egy ponton:

mit akartok, hogy igazatok legyen vagy hogy boldogok legyetek?

– tette fel a kérdést. Szerinte a másik fél fontosabb kell legyen, minthogy megint nekünk lehessen igazunk. Vagy amit a Heti Válasznak 2011-ben adott interjújában, Kierkegaardra hivatkozva elmondott: a tökéletes szeretet azt szeretni, aki boldogtalanná tett. „Vagyis tudom a társamat annyira értékesnek tartani, hogy érte még a boldogtalan idõszakokat is vállalom. (…) Ha egy ponton túl nagyon ragaszkodunk az ideálokhoz, azok könnyen elvárássá válnak a társunk felé, és már nem segítenek bennünket, mert éppen azokat a realitásokat fedik el, amelyekkel ideje volna szembenéznünk” – mondta akkor.
Nem a harc a legfõbb

A versengésrõl, harcról is érdekes véleménnyel volt ezúttal a pap: eszerint az egészséges lélek legmélyén nem a harcra való késztetés van, „az agresszió nem alapmotívum”, és pont akkor jelenik meg, mikor nem tudunk együttmûködni. A tengerentúlon pedig a versengésnek „nem az az értelme, hogy kinyírnak”, szemben a nálunk láthatóakkal, hanem hogy valaki meg tudja találni a helyét a közösségben. „A versengés önmagam nemesedésének útja.”

Így, ha valakinek nem okoz örömet az együttmûködés, az épp azt tárja fel a lelkipásztor szerint, milyen a sérült ember. Felelevenített egy kutatást is, amiben hét személynek adnak fejenként öt dollárt, de azt mondják, ha négyen beadják a közösbe, mind a heten kapnak majd még tízet. Mindenki jobban járna, mégsem jön össze: van, aki úgy okoskodik, hogy majd más beadja, neki pedig még több lesz, de akad a pesszimista is, aki inkább nem adja be, mert fél, hogy elég ember híján végül nullán állhat majd. Az együttmûködés hiányának oka pedig az angyalföldi pap szerint nem a félelem, hanem a mohóság.

A mentálhigiénés szakember elõadásait persze élõben kell hallani, esetleg videón nézni: jellegzetes mozdulatai, ide-oda ugrálása, stand-upos beszédmódja és a könnyedebb történetek valójában épp a komolyabb mondanivaló átadását segítik. Így volt ez Siófokon is, ahol ugyan újra és újra nevetésben tört ki a közönség, de aztán egyszer csak már azt fejtegette a pap, hogy fontosabb kell legyen a másik saját igazunknál, a csend pedig beszédesebb nem is lehetett volna.
Link

Hozzaszolasok

Még nem küldtek hozzaszolast

Hozzaszolas küldése

Hozzaszolas küldéséhez be kell jelentkezni.

Értékelés

Csak regisztralt tagok Értékelhetnek.

Kérjük jelentkezz be vagy regisztr?lj.

Még nem értékelték
Generalasi idö: 0.10 masodperc
312,520 egyedi latogato