Bejelentkezés
Córesz a zsidó hitközségeknél: ma kizárhatják Köves Slomó rabbitársát
Már bezárni kék az összeset egy jó kis lágeroztatásra, ahogy mindig is szerették, csak most sokkal jobban! Persze demokratikusan! Ma délután kizárhatják egy budapesti zsinagóga közösségét a Budapesti Zsidó Hitközségbõl. Ezzel új fejezetéhez érkezhet a neológ szervezetek és a Köves Slomó-féle Emih viszálya.
Hosszú vita végére tehet pontot ma délután a Budapesti Zsidó Hitközség közgyûlése – avagy éppen még nagyobb viszályt indíthat el. Értesüléseink szerint ugyanis a tanácskozás egyik napirendi pontja a budapesti Vasvári Pál utcai hitközség kizárása a szervezetbõl. Ez az izraelita alegységi problémának tetszõ ügy önmagán túlmutató jelentõséggel bír. Az érintett hitközség rabbija ugyanis az az Oberlander Báruch, aki a lubavicsi haszid zsidóságot tömörítõ Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség meghatározó szereplõje. (Az Emih az ortodoxia és a neológia XIX. századi szétválása elõtti állapot felújítására létrejött szervezet.) A neológiát képviselõ Mazsihisz, illetve annak budapesti egysége pedig régóta vetélkedik a Köves Slomó vezetõ rabbi által fémjelzett, több tekintetben virágzóbb hitéletet felmutató szervezettel.
A BZSH-ban ezért sokan régóta szorgalmazzák, hogy a Vasvári Pál utcai körzetet zárják ki a szervezetbõl, mondván, egy Emih-es zsinagógának miért kellene hozzájuk (is) tartozni. Értesüléseink szerint Radnóti Zoltán, a budapesti rabbiság igazgatója nemrég körlevélben foglalta össze, hogy szerinte mi a gond a Vasvárival. Mint fogalmaz: Oberlanderék imarendje elvált a magyar/pesti – klasszikus – askenáz imarendtõl; nem fogadják el a Mazsihisz és a BZSH rabbiságának döntéseit; lelkileg eltávolodtak a neológiától; „a közösség rabbija nyilvánosan – nem is egyszer – a Mazsihiszt kigúnyoló és lenézõ megjegyzést tett”. Szemükre veti, hogy „egy fillér hozzájárulást nem fizetnek a BZSH vagy a Mazsihisz központi költségvetésébe”; „az ott befolyt adományokat egy másik – Mazsihiszen kívüli – bevett egyháznak adják oda”; ellenben szavazataikkal befolyásolják „egy olyan szervezet mûködését, amihez lelkiekben és fizikailag már semmi közük nincs”.
Radnóti szerint ezért elvben több megoldás lehetséges: 1. lakatot tenni a zsinagógára; 2. egy BZSH-rabbit küldeni Oberlander helyére; 3. a Vasvárit „ideig-óráig” átadni az Emih-nek. A budapesti rabbiság igazgatója, mivel az elsõ két eshetõséget mint a BZSH-hoz méltatlan lépést eleve kizárja, egyértelmûen a harmadik megoldást szorgalmazza. Ez viszont azzal is jár, hogy a jövõben a körzet nem kapja meg azt az évi ötmillió forintos támogatást, amit eddig a BZSH-tól kapott a fenntartásra.
Mivel Oberlander Báruch már 1992 óta az érintett zsinagóga rabbija, nyilvánvaló, hogy a mostani törekvések a Mazsihisz/BZSH és az Emih között régóta tartó viszály kiújulását jelzik. Ezt mutatja az is, hogy miközben Radnóti azt hangsúlyozza: a BZSH összes szervezetének a modern neológ zsidóságot kellene képviselnie, a Mazsihisz tagja lehet a Magyarországi Autonóm Izraelita Orthodox Hitközség. (Erre rendszerint az a válasz, hogy a Budapesti Zsidó Hitközség viszont tisztán neológ szervezet.)
Persze Oberlanderék is sok borsot törtek már a Mazsihisz/BZSH orra alá. Ennek jegyében rendre szóvá tették például a Dohány utcai zsinagóga beléptetõ-rendszere körüli korrupciógyanús ügyeket, és azt vetették fel, hogy a zsidóság jó hírének helyreállítása, a hittel való „kufárkodás” vádja elkerülése érdekében függesszék fel azt a gyakorlatot, hogy pénzt kérnek a zsinagógába betérni szándékozóktól.
Egyébként ha most kizárnák a Vasvárit a BZSH-ból, akkor az Kövesék irányzata szerint beláthatatlan folyamatot indítana el, hiszen Budapesten van még olyan BZSH-zsinagóga, ahol az Emih adja a hitközségi vezetõt. (A BZSH szerint ez igaz, de õk meg azt mondják, hogy az illetõ nem rabbiként, hanem tanárként van szerzõdtetve, és mindenben együtt tud mûködni a neológokkal.)
A zsidó közösségi életre rálátó forrásaink szerint itt van a kutya elásva: mivel a Mazsihisz szûkében van a vallási vezetõknek, régóta rászorul a vetélytárs szervezet segítségégére. A neológ felsõoktatás fellegvára, az Országos Rabbiképzõ – Zsidó Egyetem például korábban annyira híján volt a tudományos szakembereknek, hogy Oberlander Báruchot kérték fel a Talmud oktatására. Több, a Vasvári ellen forduló Mazsihisz/BZSH-vezetõ is nála tanult, sõt van olyan is, aki a gyermekét az Emih által fenntartott óvodába adta, mert ott látta biztosítva a megfelelõ színvonalat.
Link
Hosszú vita végére tehet pontot ma délután a Budapesti Zsidó Hitközség közgyûlése – avagy éppen még nagyobb viszályt indíthat el. Értesüléseink szerint ugyanis a tanácskozás egyik napirendi pontja a budapesti Vasvári Pál utcai hitközség kizárása a szervezetbõl. Ez az izraelita alegységi problémának tetszõ ügy önmagán túlmutató jelentõséggel bír. Az érintett hitközség rabbija ugyanis az az Oberlander Báruch, aki a lubavicsi haszid zsidóságot tömörítõ Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség meghatározó szereplõje. (Az Emih az ortodoxia és a neológia XIX. századi szétválása elõtti állapot felújítására létrejött szervezet.) A neológiát képviselõ Mazsihisz, illetve annak budapesti egysége pedig régóta vetélkedik a Köves Slomó vezetõ rabbi által fémjelzett, több tekintetben virágzóbb hitéletet felmutató szervezettel.
A BZSH-ban ezért sokan régóta szorgalmazzák, hogy a Vasvári Pál utcai körzetet zárják ki a szervezetbõl, mondván, egy Emih-es zsinagógának miért kellene hozzájuk (is) tartozni. Értesüléseink szerint Radnóti Zoltán, a budapesti rabbiság igazgatója nemrég körlevélben foglalta össze, hogy szerinte mi a gond a Vasvárival. Mint fogalmaz: Oberlanderék imarendje elvált a magyar/pesti – klasszikus – askenáz imarendtõl; nem fogadják el a Mazsihisz és a BZSH rabbiságának döntéseit; lelkileg eltávolodtak a neológiától; „a közösség rabbija nyilvánosan – nem is egyszer – a Mazsihiszt kigúnyoló és lenézõ megjegyzést tett”. Szemükre veti, hogy „egy fillér hozzájárulást nem fizetnek a BZSH vagy a Mazsihisz központi költségvetésébe”; „az ott befolyt adományokat egy másik – Mazsihiszen kívüli – bevett egyháznak adják oda”; ellenben szavazataikkal befolyásolják „egy olyan szervezet mûködését, amihez lelkiekben és fizikailag már semmi közük nincs”.
Radnóti szerint ezért elvben több megoldás lehetséges: 1. lakatot tenni a zsinagógára; 2. egy BZSH-rabbit küldeni Oberlander helyére; 3. a Vasvárit „ideig-óráig” átadni az Emih-nek. A budapesti rabbiság igazgatója, mivel az elsõ két eshetõséget mint a BZSH-hoz méltatlan lépést eleve kizárja, egyértelmûen a harmadik megoldást szorgalmazza. Ez viszont azzal is jár, hogy a jövõben a körzet nem kapja meg azt az évi ötmillió forintos támogatást, amit eddig a BZSH-tól kapott a fenntartásra.
Mivel Oberlander Báruch már 1992 óta az érintett zsinagóga rabbija, nyilvánvaló, hogy a mostani törekvések a Mazsihisz/BZSH és az Emih között régóta tartó viszály kiújulását jelzik. Ezt mutatja az is, hogy miközben Radnóti azt hangsúlyozza: a BZSH összes szervezetének a modern neológ zsidóságot kellene képviselnie, a Mazsihisz tagja lehet a Magyarországi Autonóm Izraelita Orthodox Hitközség. (Erre rendszerint az a válasz, hogy a Budapesti Zsidó Hitközség viszont tisztán neológ szervezet.)
Persze Oberlanderék is sok borsot törtek már a Mazsihisz/BZSH orra alá. Ennek jegyében rendre szóvá tették például a Dohány utcai zsinagóga beléptetõ-rendszere körüli korrupciógyanús ügyeket, és azt vetették fel, hogy a zsidóság jó hírének helyreállítása, a hittel való „kufárkodás” vádja elkerülése érdekében függesszék fel azt a gyakorlatot, hogy pénzt kérnek a zsinagógába betérni szándékozóktól.
Egyébként ha most kizárnák a Vasvárit a BZSH-ból, akkor az Kövesék irányzata szerint beláthatatlan folyamatot indítana el, hiszen Budapesten van még olyan BZSH-zsinagóga, ahol az Emih adja a hitközségi vezetõt. (A BZSH szerint ez igaz, de õk meg azt mondják, hogy az illetõ nem rabbiként, hanem tanárként van szerzõdtetve, és mindenben együtt tud mûködni a neológokkal.)
A zsidó közösségi életre rálátó forrásaink szerint itt van a kutya elásva: mivel a Mazsihisz szûkében van a vallási vezetõknek, régóta rászorul a vetélytárs szervezet segítségégére. A neológ felsõoktatás fellegvára, az Országos Rabbiképzõ – Zsidó Egyetem például korábban annyira híján volt a tudományos szakembereknek, hogy Oberlander Báruchot kérték fel a Talmud oktatására. Több, a Vasvári ellen forduló Mazsihisz/BZSH-vezetõ is nála tanult, sõt van olyan is, aki a gyermekét az Emih által fenntartott óvodába adta, mert ott látta biztosítva a megfelelõ színvonalat.
Link
Hozzaszolasok
Hozzaszolas küldése
Hozzaszolas küldéséhez be kell jelentkezni.
- 2015. November 19. 17:54:41
- 2015. November 20. 03:46:48
- 2015. November 20. 13:32:49
- 2015. November 20. 19:00:16