Bejelentkezés

Felhasználónév

Jelszó



Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése

Ausztrália aranytartaléka lesz a fedezete egy frissen kibocsátásra kerülő kriptovalutának

KülföldEh, az a fránya arany...megafedezet.... Az ausztrál Perth Mint, ami a világ egyik legnagyobb pénzverdéje, egy aranyfedezetű Ethereum alapú kriptovalutát bocsát ki, amit Nyugat-Ausztrália tartománya fog garantálni.

A Perth Mint Gold Token (PMGT) lesz az első aranytoken egy publikus blokkláncon amit kormányzati tartalékokkal fedeznek.

“Az intézményi befektetőknek egy versenyképes alternatívát fog kínálni a hagyományos aranytermékekkel, mint az arany ETF-ekkel szemben, és mellette megőrzi azt a hagyományos előnyét, hogy valós időben lehet vele kereskedni és elszámolni a blokkláncok segítségével,” áll az ABC ausztrál híroldal cikkében.

A tokenizálás csak az első lépés a Perth Mint cég kampányában, hogy a teljes készletét blokkláncra vigye. Erre azért lesz képes a Perth Mint, mert a vállalatot 100%-ban Nyugat-Ausztrália tulajdonában van, ami fedezetet vállal az aranykészletére.

Már 2018-ban nekiálltak a tokenizálásnak mikor piacra dobták a GoldPass alkalmazást, amivel a befektetők azonnal fizikai aranycertifikátokat vásárolhatnak.

“Az arany digitalizálása egy nyilvános főkönyvön a globális árupiacok természetes evolúciója” – mondta Richard Hayes, a Perth Mint vezérigazgatója. “Elő fogja mozdítani az aranyat, mint mainstream befektetési eszközt, javítja annak hozzáférhetőségét, és nagyobb likviditást, átláthatóságot és auditálhatóságot kínál az ilyen típusú digitális token alapjául szolgáló eszközök számára.”

A cég szerint a PMGT más lesz az USD-alapú stabilcoinokhoz képest. Azt remélik, hogy a tokenek egy napon kereskedhetőek lesznek a hagyományos eszközökkel is, mint arany ETF-ekkel vagy a CME arany határidős termékeivel is.
Link

Hozzászólások

75 #1 talpi
- 2019-10-10 20:07
Mily érdekes és ennek fedezete a nagyrészt,/Romániában ?/ a Kárpát medence szennyezésével kinyert arany.
Ejha, mondaná a zsidó, "ügyes"
1771 #2 Hubakker
- 2019-10-10 21:02
A pénzek aranyfedezetével az a gond, hogy hazugság. Egy pénznek akkor volna ténylegesen aranyfedezete, ha szó szerint lehetne venni. Az egyszerűség kedvéért legyen 1g arany 1ft. Ha a forintnak aranyfedezete volna az azt jelentené, hogy bármikor bemehetek a bankba és az egy forintomért, minden körülmények között kapnék 1g aranyat. Igen ám, de mi van ha infláció van? Netán olyan infláció mint Venezuelában. Akkor is megkapnám az 1g aranyat az 1ft-ért cserébe? Persze hogy nem. Akkor az arany mitől fedezet??? Hogyan lehet egy olyan fém a fedezet, aminek az árát a bankárok és tőzsdespekulánsaik, saját pénzéhségük szerint, folyamatosan manipulálják? Hogy lehet két olyan dolog értékét egymástól függővé tenni, amiknek az értékkülönbségét állandóan változtatják és legfeljebb a kiadás pillanatában voltak egyenlők?? Sehogy. Az arany árfolyamát és az inflációt a bankárok irányítják. Ha infláció esetén éhínség van, többet ér egy szelet kenyér mint az arany. Akkor a pénznek miért nem kenyér fedezete van? Mert arra nem tudják rátenni a kezüket a bankárok és nem tudják az emberektől elzárni? Sőt, még a tőzsdén sem tudnak rajta nyerészkedni. Még szerencse.

Miért rukkolnak elő újra és újra azzal, hogy a pénz egyetlen és igazi fedezete csakis az arany lehet? Mert minden arany a bankárok páncéltermeiben van. Ha az emberek beletörődnek hogy csak azt bízhatják meg pénzkibocsátással akinél az arany van, akkor csakis a bankárok bocsáthatnak ki pénzt, kamatos kamatra. Ez az igazi oka, hogy világszerte az aranyfedezetű pénz kibocsátását dicsérik, mintha ez lenne a legjobb választás, miközben az emberek fondorlattal történő kifosztásáról van szó csupán.
75 #3 talpi
- 2019-10-10 21:44
#2Hubakker
- 2019-10-10 22:02
hu! Bakker, bár ebben csak részben van igazad,. Hiszen, ha az arany ára növekedik, azzal azonos árban nő, az annak megfelelő "PÉNZ" VÁSÁRLÓ" ÉRTÉKE IS no ezért nem szeretnék a tőzsde spekulánsok, ugyanis akkor a kamatok nem is létezhetnének :)
1771 #4 Hubakker
- 2019-10-10 21:49
talpi! Az arany ára néha nő, néha csökken, de leginkább minden nap változik egy picit. Még a pénznemek pillanatnyi értéke is naponta változik. Sőt, a pénzek értéke nem hogy az arany árfolyamához képest, hanem még egymáshoz képest is naponta változnak a bankárok igényének megfelelően.
http://www.arany-...k/tag/usd/

Arany árfolyam diagram, ami nem egyenes vonal, pedig mindössze hat hónapot ölel fel:
www.arany-arfolyam.hu/hirek/wp-content/uploads/2015/03/GoldChart.png

Ha az arany ára ugyanannyival nőne mint a pénz értéke, akkor lényegében nem változna semmit. Ha az arany ára nő, akkor az azt jelenti hogy több pénzt kell adni ugyanannyi aranyért, mint egy nappal korábban. Nem tudom érthetően fogalmaztam-e? A diagram pont az arany és a pénz, egymástól való értékkülönbségének változását mutatja.

A pénz értékét aranyfedezethez kötni olyan, mintha valaki azt mondaná, hogy egy műtőasztal mozdulatlan talapzata csakis a tenger lehet, mert egy tenger tetején úszó asztaltól nincs stabilabb a világon. Persze a tenger szünet nélkül hullámzik és amit hozzá rögzítenek minden lesz csak stabil nem, tehát átverés az egész.
75 #5 talpi
- 2019-10-11 04:22
ugye láttad, hogy a szövegben nagy betűkkel írtam egy részt, ja és a vége a lényeg. :)
1349 #6 Nagy Levente
- 2019-10-11 05:14
Ha már a pénz fedezetét taglaljuk, (ami önmagában vajmi kevés problémát old meg) akkor azt kell belátni, hogy a pénz fedezetéűl a gabonát kell megtenni (ami a tényleges valóságban most is az "természeténél fogva" csak a tőzsde miatt nem, mert ott ezt igyekeznek manipulálni a raktározások és más egyéb spekulációkkal)! Ugyanis - mint tudjuk - a Földön a gabona az élet meghatározó létalapja, amelynek előállításához emberi szaktudás is szükségeltetik.
165 #7 LM
- 2019-10-11 15:26
Miért az arany? (kicsit hosszú lett az írás de a végén ottvan :))

Alapvetően minden pénz mögé kell fedezet. Tévedés, hogy a jelenlegi fiat valuták mögött nincsen. Ezek országok hivatalos fizetőeszközei ami azt jelenti, hogy az országban kötelesek ellenértéknek elfogadni (tehát minden az országban árult termék és szolgáltatás fedezet) ÉS van egy államhatalom aminek joga van elvonni a gazdaságból adó címén ebben a valutában egy tetemes összeget ami felett rendelkezik. Ez a fedezet.

Jelenleg a legjelentősebb tartalékvaluta az USD, ennek több oka van. Mögötte egy állam ami a bolygó legnagyobb gazdaságát adóztatja, valamint a világgazdaság teljes teljesítményének kb. a harmada amiért lehet dollárért fizetni. Ennek a dollárnak nincsen jelen körülmények között alternatívája mert egyrészt egy toplistás gazdaság kell mögé másrészt , hogy el tudd árasztani a világot a valutáddal hatalmas külkereskedelmi deficit kell. Ilyen ország csak egy van és volt az USA.

Ez a rendszer működött is úgy 100 évig mert kb. annyira tervezték, de előbb utóbb bizony a világgazdaság tele lesz "szemetelve" ezzel a valutával ÉS folyamatosan elszakad a fedezettől (kibocsátó ország adóbeszedő és érték előállító képességétől). Számokban az utolsó 8 év ha csak az USA M2 pénzmennyiséget nézzük ez olyan 70%-ot nőtt miközben a fedezetet jól reprezentáló GDP kb. 35%-ot. A természetes következmény az lenne, hogy az infláció helyreteszi a dolgot, ezt viszont nem engedik (erre nincsen hivatalos irodalom, hogy hogyan de logikusnak tűnik , hogy egyszerűen felhalmozzák és nem engedik a gazdaságban dolgozni de attól az még ottvan, mint a kínaiak dollár tartaléka ami úgy cirka 3000 milliárd USD). Erre a helyzetre megoldás nem nagyon van, vagy egy rövid idő alatt elinflálják tehát Joe 10 dolcsis whiskeyje 1 hónap alatt 100 dollárba fog kerülni. Az országban ahol kb. 250-300 millió lőfegyver van a lakosságnál nem kérdés, hogy ez mit okozna. Vagy hosszú távon inflálják el, ez tűnik valószínűnek viszont ehhez a tartalékvaluta szerepet szépen le kell építeni erről a szintről. A dollár „beszüntetése” annyira valószerűtlen, hogy nem is érdemes vele foglalkozni hiszen akkora pénzmennyiség van kint belőle, hogy az instant világégés, ennyi erővel rátenyerelhetnének az atomrakéták indítógombjaira is.

Szóval lényeg a lényeg a dollár szerepét csökkenteni kell, idővel helyre kell tenni az értékét is így el kell inflálni. Viszont még mindig nincs olyan ország, ami elég nagy és jelentős külker deficittel rendelkezik, hogy tartalékvalutát adhasson. Így valószínűsítem, hogy csinálnak egy „újfajta” pénzt ami nem a klasszikus felállásban fut (egy adott ország törvényes fizetőeszköze). A kérdés pedig, hogy mi lehet ennek a fedezete a klasszikus fedezet hiányában? Persze lehet pöttyös labda meg gabona meg nemtommi , de én az aranyra tippelnék. Az egész kriptovaluta és arany mizéria szerintem az új tartalékvaluta bevezetését készítik elő, futnak a tesztek. Vagy nem de az lehet
1349 #8 Nagy Levente
- 2019-10-11 17:09
LM, alapvető probléma a rend(etlen)szerrel van. Mivel mindent manipulációkra, spekulációkra használ. Egy normális rendszerben nem spekulálnak úgy az Audinak eladott jó minősgű szántó(földel), mint amibe most próbálják belebuktatni a győri polgármestert (legalábbis látszólag). Az arany fedezetet csak ennek a "sötét" rend(etlen)szernek a fenntartásához használják (mint ha ez lenne a Földön a normális). Az arany értéke az ember számára csak az eltarthatósága miatt tud jelentőséggel bírni. Akik ezzel manipulálnak, akár pénz fedezetként használva azt, azok nem nevezhetők embernek. Mint ahogy a földel is a magántulajdon jogrend miatt lehet spekulálni, mint a győri polgármester esetében. Normális rend(szer)-ben (kultúrában) az arany a nagyobb jelentőségű művészeti alkotások alapanyaga volt, amelyek nemes gondolatokat őríztek meg tartósan az utókor számára. Pl. Hunor és Magor testvérisége a mai kor(szak) Káin és Ábel avagy Romulusz és Rémusz testvériségével szemben. De miért is kellene az emberi léthez természeténél fogva egy aranytömb? A gabona kell a természetes emberi létformhoz fedezetnek itt a Földön. Úgy vélem, hogy az arany fedezetként valamilyen más - nem emberi - létformának a fennmaradását szolgálja.
99 #9 MORMOTA1968
- 2019-10-12 19:51
Kedvenc témám a pénz kérdése! És továbbra se értem, hogy lehetett és lehet sok ezer év óta folyamatosan napjainkig sok milliárd embert meghülyíteni a pénzzel!? Hogy lehetett elhitetni ennyi emberrel, hogy a pénz is érték? Lótúróst! A pénznek, mint teljesen értéktelen áthidaló csereeszköznek csak addig van bármi jelentősége, míg van mire elcserélni! Igazi, valódi értékekre! Egyébként meg "HIT és BIZALOM" nélkül, nem is működne a dolog! Itt is azért nagyon meglátszik, hol tart mind a mai napig az emberiség szellemi szintje! Hasonlóan ahhoz, mikor simán ráveszik az embereket arra, hogy vallási meggyőződésből, vagy politikai ideológiák hatására háborúba menjen valakik üzleti érdekei miatt! Persze erről az áldozati báránykáknak nem kell tudniuk semmit se!

A pénz, hatalmi és kényszerítő eszközzé lépet elő a tudjuk kicsodáknak a kezében! És most kivételesen nem csak rájuk gondolok, hisz az uralkodók, egyéb urak is ugyan erre használták a pénzt sokszor! Mindennek meghatároznak egy árat, egy bizonyos számot és ezért hajtanak az emberek, többségében, egy életen át! Az időt veszik el tőlünk, az időt az életünkből, számok segítségével, a hitre alapozva mindent! Ma bemész a boltba és úgy peregnek ki az ökölbe szorított kezedből az ezresek, két ezresek, mint a homok! Úgy játszanak az árakkal, számokkal, ahogy nekik tetszik! Pedig megnézhetnénk mennyit kell dolgozni, mennyi időt veszítve el ezzel az életünkből, simán csak az élelmiszerekért, amik amúgy is csak egyszer használatosak! Utána már csak gané a földekre, de még sem oda kerül, hanem többnyire az édesvizű folyóinkba!
Remélem értitek miről beszélek? Egyébként meg, ha mindent fölszámolna az ember, mennyibe kerül bármilyen élelmiszer előállítása beleölt fizikai munkával, növény vagy állat védelemmel, takarmánnyal, stb...együtt, minden sokkal többe kerülhetne! Úgy hülyeség az egész, ahogy van! Ezer tonna számra tárolgatni arany tömböket vagy ezüstöt, platinát, tönkre tenni a természeti környezetet a kibányászásával, tisztításával, beolvasztására hőenergiát elpocsékolni és mi értelme az egésznek? Egy állatnak, növénynek több esze van, mint az egész emberiségnek együttesen! Nem harácsolnak és nem is fizetnek semmiért számokkal! Csak egyszerűen élik az életet, az életüket! Mi meg számokkal játszadozunk és észre sem vesszük, hogy a számok rabságában éljük le az egész életünket! Fizettünk idővel, a munkánkkal és egészségünkkel a "SEMMIÉRT!" Mi értelme van így az egész életünknek? s_franc s_hihi
75 #10 talpi
- 2019-10-12 21:01
Mormi!
Mint oly sokszor, nagy igazságot röffentettél elő. Teljesen igazad van, igaz a föníciaiak, nem örülnének neked, de ők már hol vannak? Ha nem vigyázunk, bennünket is ez a "csere" eszköz utáni hajsza visz a végletek legmélyére. :(
1771 #11 Hubakker
- 2019-10-13 02:24
Mormota1968! "hisz az uralkodók, egyéb urak is ugyan erre használták a pénzt"

Az uralkodók és a nemesség szintén tudjukkik az egész világon. Ehhez annyi kellett, hogy tudjukkik hozzá adták lányukat a kiszemelt uralkodóhoz vagy nemeshez, hisz pénzük és gátlástalanságuk folytán már akkor is jelentős befolyást tudtak gyakorolni. Onnantól kezdve adott családban minden szülött tudjukki lett. Így alakult ki minden országban a nemzetidegen uralkodói réteg. Erre jó példa a Brit királyi család, vagy a Habsburgok. Plusz régen már kutyabőrt is lehetett pénzért vásárolni a és a hivatalban lévő tudjukkik elfogadták és onnantól egyre több tudjukki lett egy csapásra nemes. Címét tekintve nemes lett, míg lényegét tekintve ugyanaz a nemzetidegen tudjukki maradt, aki kizárólag saját fajtájával fog össze önös érdekből, még az őket eltartó népek megkérdezése nélkül is, de a népek hátrányára.
2 #12 gerry
- 2019-10-13 06:36
Hubakker - fenomenális a tudásod a Világtörténelemrõl.
Mindezt hajnali 3:24-kor.... Te azt írtad magadról, hogy 10 éve még ötödikes voltál ami azt jelenti, hogy a huszas éveid elején jársz.
No most - aki éjszaka közepén képes néhány mondatban hatszor "tudjukkik"-ezni ebben a korban, az vagy részeg, vagy agyilag pudding. Szerintem kelleneneked egy jó csaj - egy barátnõ, akivel hétvégi programokat csinálsz, elmentek idõnként kirándulni, baráti társaságban bulizni, esetleg a családdal, apád és anyád kedvéért megünnepelni, hogy felneveltek és láthatják milyen értelmes férfivé cseperedett a fiúk mint a jövõ záloga... - szóval mi történt ezen az éjszakán?

Leittad magad? - ha igen, az bocsánatos bünné enyhíti tudjukkik motyogásodat bár akkor "duggyukkik"-nek írtad volna a lelkedre telepedett zsidó illetve kazar szellemeidet.
Amit a múltkor válaszoltál arra a kérdésemre, hogy mibõl állapítod meg ki a zsidó - "SZINTE TÖKÉLETES BIZTONSÁGGAL" számomra tökéletesen bebizonyítottad, hogy önszántadból nem lehetsz ennyire "elhivatott" zsidógyülölõ. A felsorolt bizonyítékaid évtizedek óta olvasni lehet a neten, és pont annyit jelent, mint amikor egy elõtted álló akárminél konstatálod, hogy négy lába van, szürke, és idõnként IÁ-zik... az bizony egy szamár, bár az is elképzelhetõ lehet a te esetedben, hogy két, egymás mellett üldögélõ Arara Papagáj.

Még egyszer - ittál az este? Ha nem akkor beszélj már azzal aki erre az oldalra küldött, hogy elbuktad a feladatot, nem feleltél meg a vizsgán ezért jövõre megint az ötödik osztályba szeretnél jelentkezni, mert ott jól érzed magad. Esetleg add át BZ-nek az üdvözletünket; jó munkát végzett az ismerõsei környezetében. Õ is az osztálytársad?

Baráti üdvözlettel, Gerry.

Ja igen, írtam a szüleidnek, hogy ebédre ma is kóser tejbegrízt szeretnél, Nutellával (az az a finom Mogyoróskrémcsoki, ami mindig ráragad a szád szélére amikor nyalakodni szoktál) és persze gyümi-lekvárral a tetején. Nehogy sértésnek vedd - én is szeretem.
165 #13 LM
- 2019-10-13 07:39
Nem a pénzzel van a baj, hanem azzal ahogy EZ a pénzrendszer működik (kötelező tartalékráta és a "független" , gyakorlatilag magántulajdonban lévő jegybankok és, hogy felhalmozási eszköz lehet a kamatoskamat mechanizmus miatt ) működtettek már olyan pénzrendszert ami nem így üzemelt, hamar be is tiltották

Komolyan azt gondoljátok, hogy lehet általános csereeszköz nélkül működtetni egy világgazdaságot? Még az ókorban is volt pénz, de persze visszamehetünk a kőkorba, bár annak vége felé is volt már igény egy általános csereeszközre ha jóltudom.

Értem én , hogy bosszant a jelenlegi rendszer, engem is mert elég erős az igazságérzetem és jelen pénzrendszer a keveseket szolgálja a sokak rovására de ettől még szükség van általános csereeszközre, értékmérőre más keretek között. Bízom benne, hogy egyetértünk B)
51 #14 Skorpio58
- 2019-10-13 07:53
gerry!
Ez a hatalmas tudás anyag innen származhat ?https://disqus.co...KlBP7yHew/
Nekem 40 évvel ezelőtt egy szombat hajnalban egész más dolgok jártak az eszembe, de biztos nem az, hogy az előző este Mormi által 9-kor beírt hsz-re reagáljak. Ez így teljesen gáz!
2 #15 gerry
- 2019-10-13 08:00
Mormi, néha nem ár egy kicsit hozzáolvasni...
Nincs új a nap alatt - de igény az lenne rá.

https://hu.wikipe.../P%C3%A9nz

...............................................

Hogyan működik a pénz?! (röviden és érthetően)

Napokban kicsit utána olvastam, hogy hogyan működik a pénz. Tök érdekes téma amúgy, és sok minden máshogy van, mint ahogy az ember elsőre gondolná.
A történelem során sok mindent használtak pénznek. Nagy köveket, kagylókat, fűszereket, sót, stb. A lényeg az volt, hogy az adott dologból kevés legyen, értéket képviseljen (ez általában a korlátosság miatt adott), érték álló legyen (pl. ne romoljon meg), osztható legyen, meg hasonlók. Ami ezek közül a fizető eszközök közül a leginkább megmaradt, az ugye az arany. Az arany még napjainkban is jó érték tároló, ellentétben mondjuk a fűszerekkel, vagy a sóval. Sokáig a papírpénz fedezetét is egy az egyben az arany jelentette. Itt gyorsan tennék is egy kis kitérőt a BitCoin irányába (itt írtam róla: http://lf.estontorise.hu/archives/662). A BitCoin esetében a rendszer algoritmusa rögzíti fixen a mennyiséget (korlátosan áll rendelkezésre, akárcsak az arany), a BitCoin bányászat pedig pont olyan mint az arany bányászata. Az ember csak bányászik, bányászik, és ha szerencséje van, talál egy kis BitCoint. Persze miénél több munkással bányásztat az ember (BitCoin estén ugye minél több és erősebb géppel), annál nagyobb esélye lesz erre. (Akit érdekelnek a részletek, az olvassa el a fent linkelt írást.) A BitCoinnak tehát nem csak a beceneve “digitális arany”, a BitCoin valóban az. Persze ha valaki pár éve azt mondja nekem, hogy nemsokára valós dolgokat vehetünk majd virtuális aranyért, valószínűleg megmosolyogtam volna. Pont úgy, ahogyan az indiánok megmosolyoghatták a hódítókat, akik mindenféle hasznos cuccot adtak vacak csillogó kövekért cserébe. Ha tehát jobban belegondolunk, a BitCoin sem sokkal bizarrabb értékmérő, mint az arany. De hát ez már csak így működik. Mindennek annyi az értéke, amennyire értékeljük. A jelen kor pénze azonban még ennél is furább.
Sokáig a pénz arany alapon működött. Tehát az ember fogta a kis aranyát, bevitte a bankba, ott berakták egy trezorba, és írtak neki pár pecsétes papírt róla. A pecsétes papírral bármikor ki lehetett venni az aranyat, de mivel ezt bárki megtehette a papír birtokában, ezért az az arannyal megegyező értéket képviselt, így közvetlenül a papírt is lehetett fizetésre használni. A régi pénzek mögött tehát ott volt a nemesfém (arany, vagy ezüst) fedezet. A modern pénz mögött viszont ilyen már nincs. De akkor hogy keletkezik a modern pénz? Valójában az történik, hogy a bankok olyan pénzt hiteleznek ki, amivel amúgy nem rendelkeznek, ezzel teremtve pénzt. Szóval nagyon leegyszerűsítve gondol egyet a bank, egy rublikába beír egy számot, és puff, keletkezett 100 millió forint. Elég furán hangzik ahhoz képest, hogy egy átlag ember egész élet munkájával sem tud ennyit felhalmozni. Az a poén az egészben, hogy van benne logika. A legtöbben úgy gondolják (sokáig én is), hogy a bank annyit csinál, hogy az egyik oldalon beszedi az emberek pénzét, és kamatot ígér érte, a másik oldalon pedig kölcsön adja ezt a pénzt hitel formájában, amiért kamatot szed. A beszedett kamatot odaadja a pénzt berakó embereknek, illetve egy picit azért lecsippent magának is a szolgálataiért cserébe. A pénzt pedig az állam nyomja, amire van valami fedezete (ami ugye régen arany volt). Nos, hát ez nem egészen így van, ugyanis a bank adhat hitelt úgy is, hogy nem rendelkezik az ehhez szükséges pénzzel. De hogy lehetséges ez? Hogy teremthet a bank csak úgy a semmiből pénzt? Valójában ennek a pénznek van fedezete, mégpedig a hitel fedezete.
Képzeljünk el egy lakatlan szigetet, ahol csak két ember él, Pati és Laci. Petinek van egy dinnyeföldje 5 szép dinnyével, de nem tud kertészkedni és fel kellene ásni a földjét. Laci szívesen felásná Peti földjét némi pénzért (most a példa kedvéért zárjuk ki a cserekereskedelmet), amit később persze majd dinnyék vásárlására fordítana, mivel más termék amúgy sincs a szigeten. Petinek nincs pénze, hogy fizessen Laci munkájáért, Lacinak pedig nincs pénze, amiből majd dinnyét vehet. Hogy lehet egy ilyen zárt rendszerbe pénzt vinni, hogy megoldjuk ezt a “tyúk vagy a tojás” jellegű problémát? Kell egy harmadik fél, a bank, aki felméri Peti dinnyeföldjét, és ír pár elismervényt a dinnyékről. Ez pont olyan elismervény, mint amit annak idején az aranyról írtak, tehát ez dinnye fedezetű pénz. A bank 1 hónapig hajlandó ilyen elismervényt adni, mivel addigra kb. elrothatdnak a dinnyék. A szolgálataiért cserébe (kiment a helyszínre, összeszámolta a dinnyéket, garanciát vállal rájuk, hogy mind ehető, egyik sem hibás, stb.) kér egy dinnyét. A bank tehát kvázi meghitelezi a dinnyepénzt, az egy dinnye pedig a kamat. Peti a dinnyepénzzel tud már fizetni Lacinak a felásásért, Laci később tud Petitől dinnyét venni rajta, Peti később vissza tudja fizetni a dinnyepénzt a banknak, a bank meg összetépi a dinnyepénzt, és kész. (Hogy ezért a kis közjátékért a bank megérdemel-e egy egész dinnyét, az persze más kérdés, de ezt most ne firtassuk.)
Hát, valahogy így működik a valóságban is. Mikor hitelt veszek fel, hogy megvegyek egy házat mondjuk 10 millió forintért, aminek a fedezete maga a ház, akkor a bank csak úgy a semmiből csinál 10 millió forintot, amit odaad nekem. Ennek a 10 millió forintnak a házam a fedezete. Kicsit olyan ez a pénz, mint a Dumb és Dumber filmben a “tartozom neked” cetlik. A kapott pénz tulajdonképpen 10 milliónyi “tartozom a banknak” cetli, amit minden más bank elfogad, és ha kérem, ad is érte “valódi” papír pénzt. A modern pénz tehát adósság és a fedezete már nem csak arany lehet, hanem bármi amit a bank elfogad (ingatlan, autó, stb.). A hitelre kifizetett kamat pedig a fizetség a banknak a szolgálataiért. Azért, hogy felméri a fedezetet, hogy az valóban ér-e annyit, amennyi pénzt adnak érte, illetve hogy garanciát vállal ezért a pénzért, tehát vállalja a kockázatot, hogy ha valami gigszer van, akkor a bank a saját vagyonából fedezi a kiadott pénzt. Bármilyen furán hangzik is, ez a fajta semmiből teremtett pénz sokkal reálisabb értékmérő, mint az arany fedezetű pénz, hisz itt nem csak vacak csillogó kövek vannak a pénz mögött, hanem házak, autók, és más, gyakorlati haszonnal is rendelkező dolgok. E mellett a Földön lévő arany mennyisége nem is lenne elegendő a teljes gazdaság fedezésére. (Ami viszont a virtuális aranyra nem áll, hiszen virtuális aranyból gyárthatunk akárhányfajtát, ahogy van is sok alternatív kriptovaluta. A kérdés mindig csak az, hogy hajlandóak vagyunk ezt értékmérőként elfogadni, vagy sem.)
Na és mi van azzal a fránya kamattal? Ha a bankok teremtik a pénzt, totál ki vagyunk szolgáltatva nekik. Úgy húznak le, ahogy akarnak. A banki szolgáltatások költségeinek leszorítására a piacgazdaságban a jó öreg verseny a megoldás. Vagyis mivel több bank van, akik egymással versenyezve nyomják lefelé áraikat, ezért a piac szabályainak megfelelően be kell állnia annak az optimális árszintnek, amin a bankok dolgoznak. De ha annyira szuper a rendszer, hogy törhetett ki a 2008-as válság? Hát úgy, hogy a bankok elb@szták. A nagy versenyben felelőtlenül adtak hiteleket, amiket aztán nem igazán sikerült visszafizetni, így az egész rendszer (aminek pontjai ráadásul keresztül kasul kapcsolódnak egymáshoz) összedőlt mint egy kártyavár. Ezt minden ország a maga módján próbálta kezelni. Valahol pénzt nyomtak a bankokba, valahol pedig simán lecsukták a bankárokat, mint a válság kirobbantásának felelőseit. De akárhogy is, az ilyen esetekben mindig a kis emberen csattan az ostor.
Elméletben tehát nagyon pikk-pakk a rendszer, gyakorlatban viszont nem az igazi. Válságok robbannak ki, a bankok híznak, a kis ember meg szegényedik. (Lassan közhely már, hogy az emberiség 1% birtokolja a világ vagyonának 90%-át, és ebben nagy része van a bankoknak is.) Mi lenne a megoldás? Legyen állami monopólium a hitelezés? Állja az állam a kockázatot és a profit is legyen az övé, amit visszaoszt az embereknek? Az sem biztos, hogy jól sülne el. Talán a rendszer gépesítése, a teljes algoritmikus szabályozás, az emberi tényező minimalizálása és bebiztosítása (pl. több független minősítő méri fel a fedezetet, és ezt súlyozzák ), stb. lehet a megoldás. Én legalábbis ilyesmiben bízok. Elméletben ugyanis nem rossz a rendszer. Csak az a fránya gyakorlat…

Link: http://lf.estonto...chives/700
1771 #16 Hubakker
- 2019-10-13 08:15
gerry! "önszántadból nem lehetsz ennyire "elhivatott" zsidógyülölõ."

1. MORMOTA1968 írta feljebb hogy "tudjuk kicsodáknak", de nem kapott intőt. Gondoltam akkor ez a megnevezés engedélyezett, tehát nem leszek érte meghurcolva.
2. Nem vagyok zsidógyűlölő.
3. Nem gyűlöletből mondom ki hogy nem tetszik az az embertelen rendszer amit a zsidók kényszerítenek az emberiségre, hanem mert magam is elszenvedője vagyok a zsidók által embertelenné alakított világnak.
4. Nem vagyok zsidó, tehát nekem nem jelent semmit hogy valami kóser, vagy nem kóser.
5. Aki tenni akar saját magáért és másokért, kénytelen megtanulni felismerni az ellenséget és kiismerni a harcmodorukat, mert anélkül nem tudja mit kell tennie a túlélésért. Hálás vagyok hogy engem megtanítottak látni a szememmel és hogy mindent aszerint kell értelmezni, hogy ki mondta. Ha tudom ki mondta, tudom miért mondta és hogy milyen érdek rejlik mögötte.
6. Milyen napszakban, illetve milyen időhatárok között tanácsos ide írni anélkül, hogy részegnek, vagy bolondnak nevezz érte?
7. A másik cikk alatti hozzászólásommal kapcsolatban kérdezted mire volt válasz. Ezt megneveztem és kértem jelezd mi az ami nem tűr nyomdafestéket a kommentben és azonnal javítom, de erre nem reagáltál azóta sem.
8. A tejbegrízt kakaóporral, vagy fahéjjal szeretem. Ha előbbi kettő épp nincs, akkor csirkepörkölt vagy gombapaprikás is megteszi.
1771 #17 Hubakker
- 2019-10-13 08:21
Skorpio58.
Információim egy része onnan származik. Korábban a yutubon sok linket rakott a hozzászólásaiba és mind jók voltak. Persze a yutubról rég kitiltották, mert odáig merészkedett hogy nem volt polkorrekt, vagyis nem hazudott. (a polkorrekt olyan hazugság, amit a politika és közélet igazságként tálal, miközben jól tudja hogy hazugság, hisz maga találta ki) Főleg abban volt segítségemre, hogy végre sok olyan ok-okozati összefüggésre rávilágított, ami azelőtt nem volt sem világos, sem logikus. Úgy értem vannak olyan ok-okozati összefüggések amelyek összekapcsolásai nem tűnnek sem megalapozottnak, sem logikusnak, tehát nem többek mint kőbe vésett dogmák. Viszont ha az ember meghallja az igazságot a hamis összekötőszöveggel tálalt tényekről, egyből logikussá válik minden amiről azelőtt hallott és amikről csak óriási képzelőerővel tudta elfogadni az előre megrágott- és felöklendezett magyarázatokat. Továbbá sok korábbi logikátlan életszerűtlen magyarázat a helyére kerül.

Pl sikerült végre megértenem, hogy a II.vh. során miért kellett megtámadni a németeknek a szovjeteket. Hiszen a két ország gazdaságának- és lakosságának ordító különbsége miatt, eleve kudarcra volt ítélve a németek terve az szovjetek feletti győzelméről.
51 #18 Skorpio58
- 2019-10-13 08:36
Hubakker.
Amit itt leírtál, azon már az itt olvasgató publikum rég átrágta magát egy párszor,nem bántalak, de tényleg nem ártana régebbre visszaolvasnod.
1771 #19 Hubakker
- 2019-10-13 08:44
Skorpio58
Az általad említett- és kitárgyalt részt melyik cikk alatt keressem? Én csak biztos szeretnék lenni abban hogy jól emlékszel és tényleg ki lett tárgyalva, csupán én siklottam át felette.

Hozzászólás küldése

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Generálási idő: 1.87 másodperc
4,126,764 egyedi látogató