Bejelentkezés
Ha létezik Isten, miért vannak nácik?
Rossz a kérdés. Ha van Isten, mi a retkes répát keresnek még a Földön a zsidók? Freudot (Frodót) a zsidót feltámasztani, hogy análitikus beavatáson vigye keresztül a talmudista logika minek? Õ is a brancs tagja volt. Beavatott. Nobelt is kapott. Isten van ez nem kérdés. Csak nem úgy, olyan és akkor, no meg nem is annyian...de mára a pénz lett az Isten, ezért kár minden nácizá-sért. Bitcointba kell fektetni. Abban nincs Isten. A Berlinalén Arany medvét nyerõ Viharsarok rendezõje, Császi Ádám hiába pályázik a Filmalaphoz, nem kap támogatást, helyette viszont elementáris erejû színházi darabot készített. Az ismeretlenben Freud kerül szembe elveivel.
A Rózsavölgyi Szalon adott helyet Császi Ádám elsõ színházi rendezésének, Az ismeretlennek, ami valamelyest kényszerpálya, ahogy a Pálfi György esetében az Engedj be, hiszen mindketten „jobb híján” választották a színpadot. Ezzel persze nem azt akarom sugallni, hogy a színház másodrendû mûvészeti forma lenne, vagy kevésbé fontos, mint a film (sõt, ellenkezõleg), csak kicsit furcsa, hogy generációjuk legtehetségesebbjei nem rúgnak labdába a Filmalapnál és más, számukra idegen platformon kell kiélni alkotókedvüket.
Pálfi dédelgetett projektjét, a Toldit képtelen volt keresztülnyomni Andy Vajnán, míg Császi, aki 2014-ben elsõ nagyjátékfilmjével a Viharsarokkal rögtön Berlinale-elsõségnek örülhetett, a homoszexualitás kérdéskörét vidéki környezetben körbejáró érzékeny alkotásával, azóta már három tervet is beadott a Filmalaphoz, de eddig a döntéshozók mindegyiket elkaszálták. Idegörlõ folyamat az ilyen, hisz a filmkészítõ hónapokig ír, hogy aztán várja, mit szól hozzá a Filmalap, ezzel a zaklatott várakozással viszont mégis a nézõ járt jól, hiszen közben elkészülhetett Az ismeretlen, amelyben a Viharsarok fõszereplõi, Sütõ András és Varga Ádám is játszanak.
Fotó: Halász Nóra
A történet 1938. március 22-én, Bécsben játszódik, fõszereplõje Sigmund Freud (Fodor Tamás), aki 82 éves és szájrákja miatt már több, mint 30 mûtéten van túl. Megtörténik az Anschluss, viszont a pszichiáter lehetõséget kap, hogy ennek ellenére elhagyja az országot. A gestapo (Varga Ádám) viszont elviszi szeretett lányát (Sztarenki Dóra), és ebben a lehetetlen helyzetben, amikor minden, amiben hitt, semmissé válik, éjszaka megjelenik lakásában egy idegen férfi (Sütõ András), a végletesen ateista Freud nézetei pedig meg-meginognak.
A vadidegen ugyanis nemcsak ismeri Freud életmûvét, de kiadatlan írásait, sõt, gondolatait, emlékeit is, komoly érvrendszerével, létfilozófiai eszmefuttatásaival pedig azt a hatást kelti a pszichiáterben, hogy magával a Teremtõvel beszélget.
Ebben a témában számos alkotás született már, az intellektuális szócsaták, amelyek során lebegtetve van, hogy Isten a teremtettjével beszélget, feltûnik Peter Shaffer Amadeusában, vagy az egyik legjobb minimál sci-fiben, Az õslakóban is. A hasonló mûvektõl az különbözteti meg Az ismeretlent, hogy egyrészt ismert figurát helyez a mû középpontjába (ráadásul egy olyat, aki sosem hitt az üdvözülésben, sõt, a vallást neurózisnak tartotta), másrészt folyamatosan kétségek között hagyja a nézõt, ahogy Freudot is, hogy az érkezõ alak vajon csak egy intelligens szélhámos, vagy valóban a Teremtõ. Közben a pszichiáter a teljes tagadásból a kételkedésen át eljut a bizonyosságig, hogy aztán ismét kételkedjen, majd tagadjon. Hullámvasút ez, amely könnyen általánosításokba, giccsbe vagy közhelyekbe csaphatna, ehelyett 2017-ben is releváns kérdéseket vet fel. És persze elõkerül a sokszor megrágott „ha van Isten, miért történnek szörnyûségek” kérdéskör, de nem ragadunk le ennyinél, hiszen rávilágít a személyes szabadságélményünk megélésére.
Éric-Emmanuel Schmitt egy rádióhallgatással töltött éjszaka kezdte írni a darabot, amikor az egymás után következõ sok rossz hír hallatán úgy érezte, megkérdõjelezõdik a saját hite. Ez az élmény jelenik meg a Le Visiteur mûben, amely az év legnépszerûbb drámája lett, negyvenezer példányban kelt el a szöveget tartalmazó könyv. 1994-ben, a Franciaországban színpadra került darab három Molière-díjat is kapott: a legjobb írónak járót, a legjobb rendezésért és a legjobb elõadásért.
Fotó: Halász Nóra
A darabban egy kérdésre érkezik csak válasz: Freud elhagyja-e Ausztriát? Viszont minden más a nézõre van bízva, a gondolatiságot pedig garantáltan magával is viszi, ha elhagyja a színházat, hiszen itt (ahogy az életben is) az erkölcsi dilemmák, az ego, az egyetemes jóságba vetett remény, a világ szörnyûségei állnak harcban a vallásos hittel, az pedig, hogy ezekhez miként viszonyulunk, egyéni döntés kérdése.
A jól megírt és magyarra prímán átültetett, megrendezett darab persze semmit sem érne kiváló színészek nélkül: Fodor Tamás, aki az egyfelvonásos darab során végig a színen van, zseniális a tépelõdõ, hazájához a náci térhódítás ellenére ragaszkodó pszichiáter szerepében; a lányát alakító Sztarenki Dóra van a legkevesebbet jelen, de végig érzékeny és valószerû a kapcsolata apjával; Varga Ádám kifogástalan a lelketlen, egy ponton mégis megingó gestapotiszt szerepében; míg Sütõ András pont annyira teátrális, amennyire egy isteni/istenkomlpexusos szereplõhöz illik, míg máskor kellõképpen visszafogott, hogy a cselekmény drámaiságának súlyt adjon.
Egyszerre szurkolok Császinak, hogy készítsen végre újra nagyjátékilmet, de közben remélem, lesznek még ilyen színpadi rendezései.
Az ismeretlen
Szereplõk: Fodor Tamás, Sztarenki Dóra, Varga Ádám, Sütõ András
Díszlettervezõ: Enyvvári Péter
Jelmeztervezõ: Moskovits Krisztina
Dramaturg: Ugrai István
Fordító: Oláh Krisztina
Szövegíró: Ugrai István
Zene: Födõ Sándor „Fodo”
Rendezõasszisztens: Hodászi Ádám
Rendezõ: Császi Ádám
Link
A Rózsavölgyi Szalon adott helyet Császi Ádám elsõ színházi rendezésének, Az ismeretlennek, ami valamelyest kényszerpálya, ahogy a Pálfi György esetében az Engedj be, hiszen mindketten „jobb híján” választották a színpadot. Ezzel persze nem azt akarom sugallni, hogy a színház másodrendû mûvészeti forma lenne, vagy kevésbé fontos, mint a film (sõt, ellenkezõleg), csak kicsit furcsa, hogy generációjuk legtehetségesebbjei nem rúgnak labdába a Filmalapnál és más, számukra idegen platformon kell kiélni alkotókedvüket.
Pálfi dédelgetett projektjét, a Toldit képtelen volt keresztülnyomni Andy Vajnán, míg Császi, aki 2014-ben elsõ nagyjátékfilmjével a Viharsarokkal rögtön Berlinale-elsõségnek örülhetett, a homoszexualitás kérdéskörét vidéki környezetben körbejáró érzékeny alkotásával, azóta már három tervet is beadott a Filmalaphoz, de eddig a döntéshozók mindegyiket elkaszálták. Idegörlõ folyamat az ilyen, hisz a filmkészítõ hónapokig ír, hogy aztán várja, mit szól hozzá a Filmalap, ezzel a zaklatott várakozással viszont mégis a nézõ járt jól, hiszen közben elkészülhetett Az ismeretlen, amelyben a Viharsarok fõszereplõi, Sütõ András és Varga Ádám is játszanak.
Fotó: Halász Nóra
A történet 1938. március 22-én, Bécsben játszódik, fõszereplõje Sigmund Freud (Fodor Tamás), aki 82 éves és szájrákja miatt már több, mint 30 mûtéten van túl. Megtörténik az Anschluss, viszont a pszichiáter lehetõséget kap, hogy ennek ellenére elhagyja az országot. A gestapo (Varga Ádám) viszont elviszi szeretett lányát (Sztarenki Dóra), és ebben a lehetetlen helyzetben, amikor minden, amiben hitt, semmissé válik, éjszaka megjelenik lakásában egy idegen férfi (Sütõ András), a végletesen ateista Freud nézetei pedig meg-meginognak.
A vadidegen ugyanis nemcsak ismeri Freud életmûvét, de kiadatlan írásait, sõt, gondolatait, emlékeit is, komoly érvrendszerével, létfilozófiai eszmefuttatásaival pedig azt a hatást kelti a pszichiáterben, hogy magával a Teremtõvel beszélget.
Ebben a témában számos alkotás született már, az intellektuális szócsaták, amelyek során lebegtetve van, hogy Isten a teremtettjével beszélget, feltûnik Peter Shaffer Amadeusában, vagy az egyik legjobb minimál sci-fiben, Az õslakóban is. A hasonló mûvektõl az különbözteti meg Az ismeretlent, hogy egyrészt ismert figurát helyez a mû középpontjába (ráadásul egy olyat, aki sosem hitt az üdvözülésben, sõt, a vallást neurózisnak tartotta), másrészt folyamatosan kétségek között hagyja a nézõt, ahogy Freudot is, hogy az érkezõ alak vajon csak egy intelligens szélhámos, vagy valóban a Teremtõ. Közben a pszichiáter a teljes tagadásból a kételkedésen át eljut a bizonyosságig, hogy aztán ismét kételkedjen, majd tagadjon. Hullámvasút ez, amely könnyen általánosításokba, giccsbe vagy közhelyekbe csaphatna, ehelyett 2017-ben is releváns kérdéseket vet fel. És persze elõkerül a sokszor megrágott „ha van Isten, miért történnek szörnyûségek” kérdéskör, de nem ragadunk le ennyinél, hiszen rávilágít a személyes szabadságélményünk megélésére.
Éric-Emmanuel Schmitt egy rádióhallgatással töltött éjszaka kezdte írni a darabot, amikor az egymás után következõ sok rossz hír hallatán úgy érezte, megkérdõjelezõdik a saját hite. Ez az élmény jelenik meg a Le Visiteur mûben, amely az év legnépszerûbb drámája lett, negyvenezer példányban kelt el a szöveget tartalmazó könyv. 1994-ben, a Franciaországban színpadra került darab három Molière-díjat is kapott: a legjobb írónak járót, a legjobb rendezésért és a legjobb elõadásért.
Fotó: Halász Nóra
A darabban egy kérdésre érkezik csak válasz: Freud elhagyja-e Ausztriát? Viszont minden más a nézõre van bízva, a gondolatiságot pedig garantáltan magával is viszi, ha elhagyja a színházat, hiszen itt (ahogy az életben is) az erkölcsi dilemmák, az ego, az egyetemes jóságba vetett remény, a világ szörnyûségei állnak harcban a vallásos hittel, az pedig, hogy ezekhez miként viszonyulunk, egyéni döntés kérdése.
A jól megírt és magyarra prímán átültetett, megrendezett darab persze semmit sem érne kiváló színészek nélkül: Fodor Tamás, aki az egyfelvonásos darab során végig a színen van, zseniális a tépelõdõ, hazájához a náci térhódítás ellenére ragaszkodó pszichiáter szerepében; a lányát alakító Sztarenki Dóra van a legkevesebbet jelen, de végig érzékeny és valószerû a kapcsolata apjával; Varga Ádám kifogástalan a lelketlen, egy ponton mégis megingó gestapotiszt szerepében; míg Sütõ András pont annyira teátrális, amennyire egy isteni/istenkomlpexusos szereplõhöz illik, míg máskor kellõképpen visszafogott, hogy a cselekmény drámaiságának súlyt adjon.
Egyszerre szurkolok Császinak, hogy készítsen végre újra nagyjátékilmet, de közben remélem, lesznek még ilyen színpadi rendezései.
Az ismeretlen
Szereplõk: Fodor Tamás, Sztarenki Dóra, Varga Ádám, Sütõ András
Díszlettervezõ: Enyvvári Péter
Jelmeztervezõ: Moskovits Krisztina
Dramaturg: Ugrai István
Fordító: Oláh Krisztina
Szövegíró: Ugrai István
Zene: Födõ Sándor „Fodo”
Rendezõasszisztens: Hodászi Ádám
Rendezõ: Császi Ádám
Link
Hozzaszolasok
Hozzaszolas küldése
Hozzaszolas küldéséhez be kell jelentkezni.
- 2017. December 03. 20:12:56
- 2017. December 03. 20:14:01
- 2017. December 07. 02:28:13